درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 29
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 70
بازدید کل : 3229
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات

اسلام بر حفظ بنیان خانواده و ازدیاد نسل تاکید ویژه دارد

 

شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزاد شهر و مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش درجریان سفر به زاهدان در مراسم با شکوه نماز جمعه این شهر به ایراد سخن پرداختند و بر لزوم حفظ بنیان خانواده و ازدواج تاکید کردند و آن را جزو سنت های الهی و انبیاء خواندند.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر با تلاوت آیه (نساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ) بقره ۲۲۳ ، فرمودند : خداوند به انسان شرافت داده است و یکی از شرافت های انسان، حفظ ناموس و نسب است؛ خداوند برای سایر حیوانات، به غیر از انسان حفظ نسب و ناموس قرار نداده است.

 

SAM_1091

 

ایشان با بیان اینکه امروز جهان غرب و روحانیون یهود و نصارا از بی بند و باری و عدم ازدواج به ستوه آمده اند، خاطر نشان کردند: در جهان امروز و غرب موضوع فروپاشی خانواده، یکی از نگرانیهای اصلی روحانیون یهود ونصارا است، بی بند وباری جنون آمیز غربی، باعث فروپاشی بنیان خانواده ها شده است و اساس خانواده را متزلزل کرده است و همه ی ادیان در صدد احیای خانواده هستند و از این بی بند و باری خسته شده اند.

مولانا گرگیج در ادامه اشاره به حدیثی از رسول الله(ص) (تزوجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأمم يوم القيامة) گفتند: اولاد جزو اعمال باقی است و اسلام بر تکثیر نسل و بقای آن تاکید کرده است به طوری که در پانزده سوره بیش یا کم ،قرآن کریم بر حفظ خانواده و ازدیاد نسل اشاره کرده است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان اینکه سه عمل پس از مرگ انسان از وی باقی است به حدیثی از رسول اکرم (ص) استناد کردندو بیان داشتند: (أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إذا مات الإنسان انقطع عنه عمله إلا من ثلاثة إلا من صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له)، پس از مرگ انسان تمام اعمال او قطع میشوند مگر سه چیز، صدقه جاریه، شاگرد آن شخص و یا فرزند صالحی که برای او دعا میکند. لذا فرزندان صالح و حفظ نسل جزو صدقه جاریه به شمار میروند.

مولانا ،خانواده را جزو سنت الهی دانستند و فرمودند: (وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمينَ ) <بقره ۳۵> قصه حضرت آدم در هفت جا در قرآن مجید آمده است و اولین انسان با همسرش وارد بهشت شد؛ بهشت هدیه خداوند به حضرت آدم حوا و فرزندانشان است، پس ای فرزندان آدم برای به دست آوردن میراث پدر و مادرتان بکوشید.

وی در ادامه اشاره به آیاتی از سوره آل عمران (إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمينَ۳۳ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ۳۴) داشتند و خاطر نشان کردند حفظ خانواده از سنتهای همه انبیاء است، حضرت ابراهیم برای عطای فرزندان صالح از خداوند سپاسگزاری میکند. امروز یهود و نصارا افتخار دارند که از ذریه حضرت ابراهیم ابو الانبیاء هستند حضرت زکریا در سن بالا از خداوند تقاضای فرزند صالح می کند.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان اینکه ازدواج و خانواده یکی از نشانه های قدرت خداوند است اشاره به آیه ۲۱ سوره روم کردند و افزودند: (وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ) خداوند یکی از نشانه های قدرت خود را ازدواج میداند و از جنس خود شما، همسرانی برایتان خلق نموده است لذا ازدواج یکی از موهبتهای الهی است.

شیخ التفسیر ادامه داد: خواسته عبادالرحمن طلب همسر و فرزندان صالح است (وَ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً ) فرقان آیه ۷۴ بندگان خدا کسانی هستند که همیشه از خداوند طلب همسر و فرزند نیک و صالح را میکنند.

مولانا محمد حسین گرگیج ازدواج را از دستورات اسلامی دانست و با اشاره به آیه ۳۲ سوره نور بیان داشت (وَ أَنْکِحُوا الْأَيامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ ) خداوند به والدین دستور داده است که افراد صالح را به نکاح فرزندان خود در آورید حتی اگر فقیر هم باشند خداوند از فضل و کرم خودش به او ثروت میدهد. خداوند سبب دوستی را دو چیز قرار داده است، یکی نسب و یکی وصلت است.

ایشان در ادامه اشاره به مقاصد ازدواج داشتند و افزودند ازدواج اهداف زیادی دارد که دو مورد از آنها عفت و احصان از حرام و همچنین ابقاء نسل صالح بعد از خود است.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر دین و اخلاق را از ضروریات انتخاب همسر عنوان کردند و اظهار داشتند : خداوند متعال در مساله انتخاب مرد به عنوان همسر دین و اخلاق را مورد تاکید قرار داده است ولی در زن فقط بر لزوم دینداری تاکید کرده است.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اشاره به خطرات و مضراتی که خانواده را نابود میگرداند داشتند و افزودند: بدبینی نسبت به یکدیگر، دخالت دیگران در زندگی زن و شوهر، اعتیاد به مواد مخدر، رابطه با افراد بد و اوباش، عدم رعایت حقوق یکدیگر، توقعات بی جا و زیاده خواهی دو طرف از یکدیگر آسیبهایی هستند که بنیان و ریشه خانواده را از بین میبرند، لذا باید از چنین اعمال و رفتاری دوری کنیم.

مولانا گرگیج مسئولیت انسان در مقابل خانواده را مهم ارزیابی کرد و با اشاره به آیه ۶ سوره تحریم گفت :( يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْليکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ) هر یک از ما در قبال خانواده خودمان مسئول هستیم و همانطور که رسول الله (ص) میفرمایند: (کُلُّكُمْ راعٍ، وَ كُلُّكُمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ) یک انسان مسئول خانه خودش است پس وظیفه ای که رسول خدا بر عهده ما گذاشته است باید به آن عمل کنیم اگر خانواده سالم باشد، محله سالم است ، محله سالم باشد شهر و کشور سالم است و سلامت کشور سلامت دنیا است لذا مسئولیت از خانواده شروع میشود و باید مورد توجه قرار بگیرد.

شیخ التفسیر مولانا گرگیج در پایان خطاب به مردم نمازگزار زاهدان گفت: توصیه بنده به جوانان این است که همسران خوبی انتخاب کنند که تقوا و پرهیزگاری داشته باشند و برنامه های اسلامی به خصوص قرآن کریم را مورد مطالعه و بررسی قرار بدهند و دستورات قرآن و سنت رسول الله را عمل کنند تا خیر و برکت در زندگی آنان حاصل شود.

 

                             منبع : سایت مولانا گرگیج



با کشتن افراد بی گناه حقوق اهل سنت گرفته نمی شود

 

مولانا محمدحسین گرگیج در بخشی از خطبه های جمعه (۸ فروردین ۹۳) با توجه به کشته شدن یکی از مرزبانان توسط گروه موسوم به جیش العدل ضمن انتقاد شدید از این موضوع آن را نادرست خواند و بار دیگر خواهان آزادی سربازان از گروه جیش العدل

شد.

.gorgij.net

 

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر خاطر نشان کرد: بنده قبلا هم نامه ای خطاب به جیش العدل نوشتم که سربازان و مرزبانان را آزاد کنید اما بار دیگر قبل از سفرم به حرمین شریفین این درخواست را می کنم که سربازان را به آغوش گرم خانواده و وطن خودشان برگردانید. این سربازان انسانهای فقیر و مسکینی هستند که در آن آب و هوای و مکان نامساعد خدمت می کنند.گروگان گیری چنین افراد و هیچ انسان  بی گناه دیگری جایز نیست و ما آن را نادرست می دانیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش کشته شدن گروهبان جمشید دانایی فر را نگران کننده توصیف کرد و افزود:همه مردم این انتظار را دارند تا آن ها را آزاد بکنید و خانواده های آن ها را بیشتر از این نگران و پریشان نکنید .خبر کشتن یکی از آن ها به نام جمشید دانایی فر که گروهبان بود  ما را به شدت نگران کرده است و ما آن را نادرست می دانیم و محکوم می کنیم

مولانا گرگیج در ادامه تهدید و کشتن افراد بی گناه را به دور از عقل و منطق خواند و تصریح کرد: خداوند می فرماید اگر بغض و عداوتی با کسی دارید سبب این نشود که شما عدالت را از دست بدهید و  کشتن مرزبان انتقام نیست وتهدید کردن که هر ۱۰ روز یکی را می کشیم کار نادرستی است و هیچ حقی را هم ثابت نمی کند بلکه سبب ضایع شدن حقوق و بدنام کردن قوم و مذهب می شود  و ما نمی خواهیم افرادی به این شکل حقوق اهل سنت را بگیرند و این کار به دور از عقل و منطق است لذا تقاضای بنده این است اگر هیچکدام از ۵ سرباز را نکشته اند همه را آزاد بکنند و اگر اشتباه کرده اند و یکی را کشته اند بقیه را هرچه زودتر آزاد بگردانند.

 

                                     لطفا ادامه مطلب را کلیک کنید



ادامه مطلب ...


باید برای انجام اعمال دینی و دنیوی در سال جدید برنامه ریزی شود

 

شیخ التفسیر مولانا محمد حسین گرگیج در بخش اول خطبه های جمعه (اول فروردین ۹۳) با توجه به فرا رسیدن سال جدید شمسی(۱۳۹۳)، بر لزوم برنامه ریزی صحیح برای انجام اعمال دینی و دنیوی تأکید کردند و انجام کارهای دینی را افضل و برتر عنوان

کردند.

 

.1420508_537712496321920_1502569650_n

 

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر پس از تلاوت آیات ۱۸ و ۱۹ سوره حشر(يا ايها الذين امنوا اتقوا اللّه ولتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا اللّه ان اللّه خبير بما تعملونو لا تكونوا كالذين نسوا اللّه فانسئهم انفسهم اولئك هـم الفـسـقون) خاطرنشان کردند: یک سال گذشت ما کارنامه خود را مرور کنیم ببینیم چه کار کرده ایم و چه اعمالی انجام داده ایم؟آیا وجود ما برای جامعه مفید بود یا خیر؟آیا با مردم با اخلاق نیکو و حسنه برخورد داشته ایم یانه؟امروز اول سال است ما باید برای اعمال ،افکار و کارهای دینی و دنیوی خود برنامه داشته باشیم که اعمالی را انجام دهیم که در قیامت نزد خداوند سبحان شرمنده نشویم. مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش اشاره به مسلمانان صدر اسلام کردند و خطاب به حضار گفتند: آن ها از اموال و زن و فرزند خود گذشتند و دین را با خون خود آبیاری کردند و به ما دادند ما برای این دین چه کار کرده ایم ؟ دین اسلام را چگونه حفظ کرده ایم؟زنان مصری زمانی که یوسف را دیدند دست هایشان را بریدند و صحابه پیامبر(ص) وقتی که رسول الله(صلی الله علیه و سلم) را دیدند سر و جان و مال خود را برای این دین فدا کردند. لذا ما نیز باید برا ی سال جدید برنامه ریزی دینی شود تا نماز و دیگر اعمال ما قضا نشوند،از نماز و روزه و سایر اعمال دینی غفلت نداشته باشیم ودین را را برتر و بالاتر از تمام اعمال خود بدانیم و جزء افضل ترین وظایف خود قرار دهیم.

مولانا گرگیج با بیان اینکه خداوند۸۹جا در قران مجید جمله«یأیهاالدین آمنوا» را ذکر کرده اند افزود: خداوند۸۹جا در قران مجید جمله«یأیهاالدین آمنوا» را ذکر کرده اند و این هفتادوهفتمین خطاب قرآن مستقیما به مؤمنان است.الله ذوالجلال مومنین و مومنات را در ۸۹جا مورد خطاب مستقیم قرار داده است خداوند خطاب میکند ای مومنین روزه و جهاد برشما فرض است.جان را برای جانان دادن لذیذی ترین تحفه است( ای دوست اگر جان طلبی جان به تو بخشم -  آن چه از جان عزیزتر است، آن به تو بخشم)

وی در ادمه با اشاره به تفسیر واقعه ی رجل مؤمن درسوره یس  فرمود: یک رجل مؤمنی از انبیا اتباع کرد و مورد اعتراض مشرکین  قرار گرفتو او راشهید کردند و از طرف خداوند امر شد که وارد بهشت شوید آن مرد پس از داخل شدن روحش در بهشت  گفت ای کاش قوم من هم می دانستند  خداوند من را گرامی داشت و همه گناهان مرا عفو کرد و من را به بهشت داخل کرد.

امام جمعه اهل سنت آزادشهر ادامه داد: عقیده اهل سنت براین هست که انسانی فوت کند یا وارد بهشت می شود یا وارد جهنم و یا افرادی مانند انبیاء و شهداء مستقیماً وارد بهشت می شوند و برای دیگر مؤمنان پنجره ای از جانب بهشت باز است و همچنین کافران معاند مانند فرعون و امثالش با مجرد مردن در آتش داخل می شوند،«أغرقوا فأدخلوا نارا» (سوره نوح ۲۵) .پس همه اعمال خود را بررسی کرده و برای انجامش آماده باشیم.

شیخ التفسیر در ادامه ی تفسیر و شرح  آیات سوره حشر بیان داشت: خطاب هفتادوهفتم قرآن به مومنان که «إتقوا الله» است ۲ بار در آن تکرار گردیده شامل دو نکته است:إتقوا الله اول اشاره به طرف امتثال اوامر دارد و اتقوا دوم اشاره به طرف اجتناب از نواهی دارد و به این سبب بعد از اتقوا اول «ولتنظر نفس ماقدمت لغد»می آید و بعد از اتقوا دوم«إن الله خبیر بما تعملون»آمده است.اما چرا قیامت به غد تعبیر شده است؟جواب اینست که همانطور که غد یعنی فردا یقینی هست که می آید پس باید به قیامت و آمدنش همانطور باور داشته باشیم.دوم اینکه همانطور که فردا نزدیکست،قیامت نیز نزدیک است در حدیث آمده«من مات فقد قامت قیامته»هرکس که بمیرد به تحقیق که قیامتش برپاست.چنانکه در قیل الدخل الجنة درباره مومن أغرقوا فأدخلوا ناراً درباره کفار ذکر شد.پس همه ما خود را برای آن ساعت و روز آماده کنیم.

 

                                منبع : سایت مولانا گرگیج



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب:, :: 15:21 ::  نويسنده : گلستانی       

مطرح کردن مسائل اختلاف برانگیز نتیجه ای جز اختلاف وتفرقه افکنی ندارد

 

مولانا محمدحسین گرگیج  در خطبه های جمعه ۲۳ اسفند ۹۲ مطرح کردن برخی  مسائل اختلاف برانگیز من جمله قتل حضرت فاطمه(رض) توسط حضرت عمر(رض) در زمان حساس امروز که استکبار جهانی شرق و غرب در صدد تفرقه افکنی در میان مسلمانان

هستند را نادرست دانست و آن را بی نتیجه خواند.

 

gorgij.net

 

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه به چند نکته از دوستی و محبت بین خلفاء (رض) و اهل بیت حضرت علی(رض) اشاره کردند و خاطرنشان کردند: دلایل بسیار زیادی وجود دارد تا محبت بین خلفای ثلاثه (رض) و اهل بیت حضرت علی(رض) را ثابت کند اما بنده به طور مختصر چند نمونه از همبستگی و محبت بین آنها را اشاره می کنم.

وی با بیان اینکه  حضرت ابوبکر و عمر و سعدبن معاذ(رض)، حضرت علی(رض) را وادار به ازدواج حضرت فاطمه (رض) نمودند افزودند:  چنانچه که ملاباقر مجلسی در جلاء العیون صفحه ۱۶۹ در فصل پنجم در بیان تزویج امیر المؤمنین با فاطمه(رض) چنین می نویسند پس ابوبکر با عمر و سعد بن معاذ گفت برخیزید که به نزد علی برویم و او را تکلیف بنماییم که خواستگاری فاطمه بکند و اگر تنگدستی او را مانع باشد ما او را در این باب مدد کنیم.

مولانا به نقل از کتاب جلاء العیون در ادامه خاطرنشان کرد: خرید جهیزیه و اساس البیت حضرت فاطمه (رض) را توسط ابوبکر صدیق صورت گرفت.پس دو کف از آن دراهم برگرفت و به ابوبکر داد که برو به بازار و از برای فاطمه بگیر آن چه او را در کار است عمار بن یاسر و جمعی از صحابه از پی او فرستاد همگی به بازار در آمدند و از هریکی از ایشان چیزی را که اختیار میکرد به ابوبکر می نمودند وبه مصلحت او می خریدند و بعد از چندسطر آمده است چون همه اسباب خریدند بعضی ها را ابوبکر برداشت و هر یک از صحابه بعضی را برداشتند به خدمت حضرت رسول(ص) آوردند حضرت هر یک از آنها را به دست میگرفت و ملاحظه می فرمود خداوندا مبارک گردان این را با اهل بیت من.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، نمونه دیگر همبستگی را همکاری دلسوزانه و دوستانه حضرت علی (رض) در زمان خلافت خلفای ثلاثه را دانست و گفت: همانطور که در هفته گذشته اشاره شد حضرت علی(رض) در زمان خلافت خلفای ثلاثه(رض) همکاری دوستانه و دلسوزانه ای نسبت به آنها داشته و مشاور خصوصی و وزیرشان بوده است ۱- خطبه ۱۴۶ صفحه ۴۴۲ترجمه فیض الاسلام که  که در این خطبه نیز ۷ بند را به طور دلسوزانه به حضرت عمر(رض) ارائه  فرمودند و همچنین در خطبه ۱۳۴ صفحه ۴۱۵، بسیار راهنمایی دلسوزانه ای به حضرت عمر می کند و ما باید به دقت این دو خطبه را مورد مطالعه قرار بدهیم در حالیکه خداوند در آیه ۱۱۳ سوره هود می فرمایند(وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ) اگر العیاذبالله عمر(رض) ظالم و غاصب و قاتل حضرت فاطمه می بود هیچ وقت حضرت علی(رض) با او هم مشرب و همکار نمی شد اگر بگوییم این همکاری از روی مصلحت بوده جواب اینست خداوند چنین مصلحت کاریهایی را به پیغمبرش اجازه نمی داد چنانچه در آیه( وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ لَقَدْ کِدْتَ تَرْکَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئاً قَلِیلاًإِذاً لاَذَقْناکَ ضِعْفَ الْحَیاةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لاتَجِدُ لَکَ عَلَیْنا نَصِیرا) خداوند حتی اجازه تبانی با کفر را به رسول الله(ص) هم نداده است.

مولانا گرگیج ،حضرت علی (کرم الله وجهه شریف) را شیر خدا وشیر مرد تاریخ دانست و با بیان اینکه هیچ وقت مغلوب و مقهور کسی نبوده است آن را عقیده واقعی اهل سنت بیان کرد و افزود: چناچه که در نهج االبلاغه در ضمن خطبه ۵۱ که اصحابش مغلوب اصحاب معاویه بر شریعت الفرات شدند و آنها را از آب منع کردند به یاران خود فرمود شما یا به ذلت و خواری اقرار کرده و شجاعت و شرافت خود را از دست بدهید یا اینکه شمشیرهایتان را از خونهایشان سیراب کنید تا از آب سیراب شوید پس مرگ حقیقی در زندگانی شماست اگر مغلوب بشوید و حقیقت زندگانی در مرگ شماست آنگاه که بر دشمن غالب آیید (مرگ با عزت و شرافت بهتر است از زندگانی با ذلت و خواری) <ترجمه فیض الاسلام صفحه ۱۳۹> لذا حضرت علی  وقتی بابت سستی یاران خودش و از دست دادن آب، آنها را توبیخ میکند آیا امکان دارد در وقت از دست دادن خلافت و امامت و شهادت حضرت فاطمه(رض) بی تفاوت باشد؟!

وی در ادامه  اشاره نمونه های همبستگی و وحدت بین حضرت عمر(رض) و اهل بیت حضرت علی(رض) بیان داشت: حضور حسنین در فتوحات زمان حضرت عمر(رض) در میادین جنگ و اخذ مغانم جنگی این خود نشانگر حق دانستن خلافت عمر بوده است  و همچنین به نکاح درآوردن حضرت ام کلثوم بنت علی و فاطمه (رض) و رضایت حسنین نشان دیگری از محبت و رابطه حسنه در میان اهل بیت علی و حضرت عمر است.

مولانا گرگیج در ادامه ،اشاره به نامه ۴۵ نهج البلاغه کردند و فرمودند: حضرت علی(رض) عثمان بن حنیف را توبیخ کردند که شما در مراسم عروسی که سفره رنگارنگی در آن بوده شرکت کرده و گمان نداشتم تو به مهمانی گروهی بروی که درویش و نیازمندان را برانند و توانگران را بخوانند.آیا امکان دارد که وقتی حضرت علی (رض) در چنین مسائلی جزئی حساس بوده و والی و حاکم خود را اجازه شرکت نمی دهد خودش در مدت خلافت خلفاء شریک و مشاور باشد؟!

وی در عین حال افزودند: حضرت علی(رض) در ضمن همین خطبه درباره فدک اظهار نظر فرمودند (وما أصنع بفدکِ و غیر فدک والنفس مظانها فی غد جدث) درباره دلبستگی نداشتن به مال دنیا فدک و غیر فدک را چه خواهم کرد در حالیکه جایگاه شخص فردا پس از مردن گور است.سؤال اینجا هست که حضرت علی(رض) در زمان خلافت خودش درباره فدک چنین اظهارنظر می کنند و آن را به وراث حضرت فاطمه برنمیگرداند و عملش همانند خلفای ثلاثه قبل از خودش است اگر اینجا غصبی صورت گرفته بود حضرت باید برخلاف آنها عمل میکرد و آن را باز میگردانید.

مولانا درا امه بیان دوستی و محبت بین حضرت علی وحضرت عمر افزود:حضرت علی (رض) ،حضرت عمر را چنین ستایش میکنند ودرباره خلافت و حکومتش چنین میفرمایند: (وولیهم وال فأقام واستقام حتی ضرب الدین بجرانه) <نهج البلاغه  ترجمه فیض الاسلام صفحه ۱۳۰۰>بعد از ابوبکر بر مردم فرماندهی روا شد (عمر به مقام خلافت نشست) پس امر خلافت برپا داشت و ایستادگی نمود تا آنکه دین قرار گرفت (همچنانکه شتر هنگام استراحت پیش گردن خود را بر زمین نهد)اشاره به اینکه اسلام پس از فتنه و هیاهوی بسیار از او تمکین نمود.

خطیب جمعه اهل سنت آزادشهر در پایان، مطرح کردن چنین مسائل اختلافی را بیهوده دانست و افزود: مطرح کردن این مسائل در زمان حساس امروز که استکبار جهانی شرق و غرب در صدد تفرقه افکنی در میان مسلمانان هستند دیگر هیچ نتیجه ای ندارد ما باید به قرآن تأسی کنیم که میفرماید (تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا يَعْمَلُونَ) ۱۳۴ سوره بقره

ایشان قاتل خواندن حضرت عمر(رض) را تهمت و افتراء خواند و خاطرنشان کرد: برای اولین بار این افترا و تهمت را نظام معتزلی مطرح کرد چنانچه عبدالکریم شهرستانی در کتاب الملل و النحل فرموده اند( و زاد فی الفریة إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت الجنین من بطنها) نظام معتزلی یک ملعون بی دین است و همچنین دهها افترای دیگر به حضرت علی(رض) گفته است که باور هیچ مسلمانی نمیشود.

مسئولین، مشکلات شناسنامه‌ای افراد را حل کنند

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بخش دیگری از سخنانشان به موضوع “رسیدگی به شناسنامه افراد” اشاره کرده و با بیان اینکه «این موارد جزو نگرانی‌های عمومی شده است» اظهار داشتند: مسئولین امر توجه داشته باشند که دربرخی مناطق، شناسنامه بسیاری از افراد “مشکوک التابعة” یا “ممنوع الخدمات”  شده است و تعداد این افراد روز به روز در حال گسترش است، در حالی که نباید شناسنامه های این افراد برای همیشه اخذ شود و آنها ممنوع الخدمات بشوند. لذا مسئولین ذی ربط برای این موضوع فکری بیندیشند و مشکلات این دسته از مردم را حل کنند.

ایشان افزودند: خواسته ما این است که کسانی که دارای شناسنامه و مدارک اصلی شامل شماره ملی هستند در مسیر اجرای این قانون مورد ظلم و اجحاف قرار نگیرند. بسیاری از افراد که ایرانی الاصل هستند به خاطر اینکه در آن زمان اطلاع دقیق وهمچنین آگاهی از فواید هویت ملی نداشته اند شناسنامه نگرفته اند، ‌که مسئولین باید برای آنها فکری بکنند.زیرا این معضلی هم برای دولت و هم برای مردم است و اگر شما شناسنامه آنها را باطل کنید هم از خدمات منع میشوند و هم نمی توانند جای دیگری بروند و هیچ کشوری آنها را قبول نمی کند.



 

مولانا محمدحسین گرگیج در بخشی از خطبه  های جمعه ۱۶ اسفند ۹۲ نسبت به ممانعت از سفر مولانا عبدالحمید، امام جمعه  اهل سنت زاهدان، برای شرکت درکنفرانس بین المللی انجمن جهان اسلام در مکه  مکرمه، که جهت همبستگی و وحدت مسلمین برگزار شده بود، از دولت تدبیر و امید  گلایه کرد و خواستار آزادی  سفر علماء و اندیشمندان اهل سنت به سراسر  ایران و همچنین خارج از کشور شد و آن را به نفع نظام جمهوری اسلامی دانست.

مدیر محترم دارالعلوم فاروقیه گالیکش  خاطرنشان کرد: در مکه مکرمه کنفرانسی با موضوع همبستگی و وحدت مسلمین  برگزار شد و مولانا عبدالحمید هم در این جلسه نیزدعوت شدند و این باعث  خوشحالی و شادی ما شد که شخصیت برجسته ای مانند مولانا عبدالحمید به  نمایندگی از طرف ملت ایران در آن کنفرانس شرکت می کند که سبب عزت، سربلندی،  آبرو و حیثیت دولت و ملت ایران است، اما متأسفانه این سفر به ثمر نرسید و  مولانا [عبدالحمید] موفق به شرکت در جلسه نشدند. خطیب جمعه اهل سنت  آزادشهر با بیان اینکه "بازدید علماء و اندیشمندان اهل سنت از مناطق مختلف  کشور سبب عزت و افتخار جمهوری اسلامی است" گفت: علماء و اندیشمندان اهل سنت  باید در داخل و خارج از کشور آزادانه تردد داشته باشند و قطعا بدانید  بازدید علماء و اندیشمندان اهل سنت از مناطق مختلف کشور و خارج از کشور سبب  عزت و افتخار است و به نفع جمهوری اسلامی ایران می باشد که پرچم ایران را  در اینگونه جلسات به اهتزاز درمی آورند. وی خواستار آزادی سفر علمای اهل  سنت به سراسر دنیا شد و به عنوان گلایه از دولت تدبیر و امید اظهار داشت:  متأسفانه برخی از خانم‎های ایرانی، که وقتی به خارج از کشور مسافرت می کنند  شئونات اسلامی را رعایت نمی کنند و سبب بی عزتی و بی آبرویی ما می شوند  مشکلی برای تردد و مسافرت ندارند، پس چرا علماء و اندیشمندان اهل سنت که  مایه افتخار و عزت کشور هستند برای رفت و آمد دچار مشکل شوند و با موانع  روبرو گردند؟ ما این گلایه را از دولت تدبیر و امید داریم و خواهان آزادی  سفر علمای اهل سنت به سراسر دنیا و همچنین سایر مناطق کشور هستیم.


                                                 منبع: پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج



صفحه قبل 1 صفحه بعد